Fejléc kép

Mi a JDM?

JDM autók (Japanese Domestic Market) olyan japán gyártású járművek, amelyeket eredetileg a japán belpiacra terveztek és forgalmaztak. Ezek az autók gyakran eltérnek az exportált verzióktól specifikációik, teljesítményük és felszereltségük tekintetében, és világszerte népszerűek a tuning- és autókedvelők körében.

Nissan Skyline R34

Nissan Skyline R32 - „Godzilla”

A harmadik generációs Nissan Skyline R32 (1989–1994) a japán autóipar egyik meghatározó modellje, amely forradalmasította a sportautókat és világszerte kultikus státuszba emelkedett. A Nissan a versenysport ihlette technológiákkal vértezte fel az R32-t, különösen a GT-R változatot, amely a legendás RB26DETT 2.6 literes, sorhatos, duplaturbós motorral érkezett. Noha a hivatalos teljesítményadat a japán gyártók közötti megállapodás miatt 280 lóerő volt, a valós teljesítmény ennél magasabbra rúgott, és a motor nagy tuningpotenciállal bírt. Az ATTESA E-TS összkerékhajtási rendszer kiemelkedő tapadást biztosított, míg a Super-HICAS összkerék-kormányzás javította a kezelhetőséget, így az R32 rendkívül precíz és stabil autó volt, akár utcai, akár versenypályás körülmények között. A brutális gyorsulása és pályaképessége miatt az ausztrál sajtó "Godzilla" becenéven kezdte emlegetni – utalva arra, hogy a japán autóóriás dominanciát épített ki a motorsport világában.

Az autó főbb adatai
További információ

Adatok az autó motorjáról, tejesítményéről, nyomatékjáról és maximális fordulatszámáról

Motor
  • Típus:   2.6 literes soros 6-hengeres, RB26DETT
  • Teljesítmény:   280 lóerő (Japán változat)
  • Nyomaték:   353 Nm
  • Maximum fordulat:   6,800 rpm
Váltó 5 sebességes manuális
Hajtás Összkerékhajtás (AWD)
Tömeg 1430 kg

A modell különösen a japán túraautó-bajnokságokban (JTCC és JGTC) vált legendává, ahol az R32 GT-R fölénye olyan mértékű volt, hogy végül szabályváltozásokat kellett bevezetni, hogy versenytársai egyáltalán eséllyel indulhassanak ellene. Az autó rendkívüli aerodinamikai hatékonysága és alacsony tömege (kb. 1.430 kg) hozzájárult kiváló teljesítményéhez, amelyet világszerte nagyra értékeltek az autórajongók és tunerek egyaránt. Az R32 nem csupán egy új korszak kezdetét jelentette a GT-R sorozat számára, hanem egy olyan mércét állított fel a teljesítményorientált japán sportautók világában, amelyet még ma is tisztelettel emlegetnek.

Előző Következő
Mazda RX7

Mazda RX-7 (FD)

A Mazda RX-7 FD (1992–2002) a japán sportautó-gyártás egyik ikonja, amely a könnyűsúlyú konstrukció, a kifinomult futómű és a forradalmi Wankel-rotormotor tökéletes egyensúlyát kínálta. Az FD generációt egy 1.3 literes, duplaturbós 13B-REW motor hajtotta, amely 255–280 lóerő közötti teljesítményt nyújtott, a későbbi változatokban pedig még erősebb konfigurációk is megjelentek. Az autó különlegessége a Sequential Twin-Turbo rendszer volt, amely kis fordulatszámon egy kisebb turbót, magasabb tartományban pedig egy nagyobb turbót kapcsolt be, biztosítva a folyamatos teljesítményleadást. Az FD RX-7 alacsony súlypontjával, hátsókerék-hajtásával és kiváló súlyelosztásával a vezetési élmény egyik etalonjává vált. Nem véletlen, hogy az autós kultúrában, filmekben és videojátékokban is állandó szereplővé vált, és a drift- valamint tuningvilág egyik kedvence lett.

Az autó főbb adatai
További információ

Adatok az autó motorjáról, tejesítményéről, nyomatékjáról és maximális fordulatszámáról

Motor
  • Típus:   1.3 literes Wankel-rotormotor, 13B-REW
  • Teljesítmény:   255 lóerő (Japán), 280 lóerő (export változatok)
  • Nyomaték:   294 Nm
  • Maximum fordulat:   8,000 rpm
Váltó 5 sebességes manuális / 4 sebességes automata
Hajtás Hátsókerék-hajtás (RWD)
Tömeg 1250 kg

A Mazda mérnökei az RX-7 FD fejlesztésekor a lehető legjobb teljesítmény-súly arány elérésére törekedtek, ezért az autó tömege mindössze 1.250 kg körül mozgott, ami a könnyű alumíniumszerkezeteknek és minimalista dizájnnak volt köszönhető. A gondosan hangolt felfüggesztés és az aerodinamikailag optimalizált karosszéria kiemelkedő kezelhetőséget biztosított, amely a pályán és az utcán egyaránt élvezetes vezetési élményt nyújtott. Bár a Wankel-motor híresen karbantartásigényes volt, egy megfelelően gondozott példány még ma is lenyűgöző teljesítményre képes. Az RX-7 FD a motorsportban is sikeres volt, különösen a Super GT és az IMSA versenysorozatokban. Az egyedi megjelenés, a kiemelkedő vezethetőség és a kompromisszummentes mérnöki munka miatt az RX-7 FD máig az egyik legnagyobb tiszteletnek örvendő japán sportautó, amely az autós közösségekben igazi legendának számít. <<Mégtöbb>>

Előző Következő
Toyota Supra MK4

Toyota Supra MK4

A Toyota Supra MK4 (A80, 1993–2002) a japán sportautó-gyártás egyik legismertebb modellje, amelyet a kiemelkedő teljesítménye, időtálló dizájnja és hatalmas tuningpotenciálja tett legendássá. Az autó szíve a híres 2JZ-GTE motor, egy 3.0 literes, sorhatos, duplaturbós erőforrás, amely Japánban hivatalosan 280 lóerőt teljesített, míg az exportváltozatok akár 330 lóerőt is produkáltak. A 6 sebességes Getrag V160 manuális váltó és a hátsókerék-hajtás tökéletes kombinációt alkotott, amely kivételes gyorsulást és dinamikus vezetési élményt biztosított. Az MK4 Supra nemcsak a teljesítményével, hanem futurisztikus formavilágával is hódított: a letisztult vonalak, a masszív hátsó szárny és az agresszív orrkialakítás azonnal felismerhetővé tette.

Az autó főbb adatai
További információ

Adatok az autó motorjáról, tejesítményéről, nyomatékjáról és maximális fordulatszámáról

Motor
  • Típus:   3.0 literes soros 6-hengeres, 2JZ-GTE
  • Teljesítmény:   280 lóerő (Japán), 330 lóerő (export változatok)
  • Nyomaték:   318 Nm
  • Maximum fordulat:   6,200 rpm
Váltó 6 sebességes manuális / 4 sebességes automata
Hajtás Hátsókerék-hajtás (RWD)
Tömeg 1550 kg

A Supra MK4 a motorsportban és az utcai autós kultúrában egyaránt maradandót alkotott. Az alapkivitelben is robusztus 2JZ-blokk extrém tuningpotenciállal rendelkezett, így számos épített példány elérte vagy meghaladta az 1000 lóerős teljesítményt. Az autó népszerűsége ugrásszerűen megnőtt a 2000-es évek elején, köszönhetően a Halálos Iramban filmsorozatnak, amely világszerte autós ikonként mutatta be a Suprát. Bár a modell gyártása 2002-ben befejeződött, öröksége tovább él az autós közösségekben, és az A80-as generáció a mai napig az egyik legkeresettebb japán sportautó. A kiemelkedő teljesítmény, a legendás megbízhatóság és az egyedülálló tuningpotenciál miatt az MK4 Supra egy valódi JDM ikon, amely generációkon átívelően inspirálja az autórajongókat. <<Mégtöbb>>

Előző Következő
Honda NSX

Honda NSX – „A japán Ferrari”

A Honda NSX (NA1/NA2) (1990–2005) a japán szupersportautó-építés egyik mérföldköve, amely a Ferrari és a Lamborghini stílusában készült, de mindezt a japán precizitással és megbízhatósággal ötvözi. Az autó gyakran emlegetett „japán Ferrari” beceneve is abból ered, hogy teljesítménye és dizájnja egyaránt felvette a versenyt a legjobb európai modellekkel. Az NSX szíve a 3.0 literes V6-os motor, amely az i-VTEC szelepvezérléssel és egyedülálló twin-scroll turbó rendszerrel biztosította a folyamatosan növekvő teljesítményt. A modell különlegessége az is, hogy alumínium karosszériát használtak, amely rendkívül könnyűvé és erőssé tette az autót, miközben a vezetési élményt és a dinamikát jelentősen fokozta. Az NSX külső dizájnja egyszerre elegáns és agresszív, a formák tiszta vonalvezetésével és aerodinamikai finomhangolásával, amely az autó nagy sebességű stabilitását is biztosította.

Az autó főbb adatai
További információ

Adatok az autó motorjáról, tejesítményéről, nyomatékjáról és maximális fordulatszámáról

Motor
  • Típus:   3.0 literes V6, i-VTEC
  • Teljesítmény:   270-280 lóerő (1990-es évek eleji változatok)
  • Nyomaték:   294 Nm
  • Maximum fordulat:   7,500 rpm
Váltó 5 sebességes manuális / 4 sebességes automata
Hajtás Hátsókerék-hajtás (RWD)
Tömeg 1500 kg

Az NSX első generációja az Honda mérnökeinek egyik legnagyobb eredménye, amely egyedülállóan kombinálja a mindennapi használhatóságot a szupersportautókra jellemző kiemelkedő teljesítménnyel. A híres F1-es pilóta, Ayrton Senna is segített a fejlesztésben, hiszen az NSX az ő közreműködésével lett igazán pályára optimalizált, így minden apró részlet a vezethetőség és a kezelhetőség javítását szolgálta. Az autó a korai teszteléseken kiemelkedő eredményeket mutatott, és hamarosan a motorsportok világában is jelentős szereplővé vált. Az NSX hírneve azóta is töretlen, és bár a gyártása 2005-ben véget ért, máig a japán autóépítés csúcsának számít, amit az újabb generációk is tisztelettel emlegetnek. <<Mégtöbb>>

Előző Következő
Mitsubishi Lancer Evolution

Mitsubishi Lancer Evolution IV

A Mitsubishi Lancer Evolution egy legendás japán sportautó-sorozat, amely a ralisport iránti elkötelezettségét és a precíz mérnöki tervezést ötvözi. Az Evo VI (1999–2001) a sorozat egyik legismertebb és legkedveltebb változata, és az Evo-ok királyaként tartják számon, különösen a rali rajongók körében. Az Evo VI az előző generációkhoz hasonlóan egy 2.0 literes turbós 4-hengeres motorral rendelkezett, amely a Mitsubishi híres 4G63T motorjából származott. Az autó teljesítménye körülbelül 280 lóerő, és 392 Nm nyomatékkal rendelkezett, amely lehetővé tette a 0–100 km/h gyorsulást mindössze 5 másodperc alatt.

A 4WD (összkerékhajtás) rendszer és az átdolgozott felfüggesztés biztosította, hogy az autó minden helyzetben kiváló kezelhetőséggel rendelkezzen, legyen szó aszfaltról vagy havas-rali pályáról. Az Evo VI karakterisztikája a dinamikus vezetési élményt és a kimagasló tapadást biztosította, amit a motorsportok iránti rajongók és a tuning közösség is nagyra értékelt. A 5 sebességes manuális váltó segítségével a vezető szoros kapcsolatban maradhatott az autó teljesítményével, míg az Ralliart fejlesztette felfüggesztés és a Recaro ülések extra sportos élményt biztosítottak.

Az autó főbb adatai
További információ

Adatok az autó motorjáról, tejesítményéről, nyomatékjáról és maximális fordulatszámáról

Motor
  • Típus:   2.0 literes soros 4-hengeres, 4G63T
  • Teljesítmény:   280 lóerő
  • Nyomaték:   392 Nm
  • Maximum fordulat:   6,500 rpm
Váltó 5 sebességes manuális
Hajtás Összkerékhajtás (AWD)
Tömeg 1400 kg

Az Evo VI a rali világában komoly sikereket ért el, és több, mint 20 éves múltja alatt a japán autósport ikonikus figurájává vált. A modell különösen a WRC-ben való szereplésével, valamint az Ayrton Senna által történő tesztelésével szerzett magának kultikus státuszt. Mára az Evo VI már nemcsak egy sportautó, hanem a JDM kultúra egyik legismertebb autója, amely örök hűséget nyert a rajongók szívében.

Előző Következő
Subaru Impreza WRX

Subaru Impreza WRX STI(GC8)

A Subaru Impreza WRX STI (GC8) egy másik kultikus JDM modell, amely szintén kiemelkedő szereplője volt a ralisportnak és a japán autók szerelmeseinek. Az Impreza WRX STI a 1992-es debütálás után vált világszerte ismertté, és az 1990-es évek végén és 2000-es évek elején a rali világbajnokság egyik meghatározó szereplőjévé vált. A GC8 változat különösen az STI verziójával vált legendássá, amely rendkívüli összkerékhajtású rendszerével és az erőteljes motorral igazi ralisport-élményt nyújtott. Az autó szívét egy 2.0 literes turbós 4-hengeres motor adta, amely körülbelül 280 lóerőt és 353 Nm nyomatékot biztosított, így a 0-100 km/h gyorsulás mindössze 5 másodperc körül alakult.

Az Impreza WRX STI GC8 ikonikus AWD hajtásrendszere biztosította a maximális tapadást, amely lehetővé tette a gyors és precíz kormányzást bármilyen útfelületen. Az autó alvázát és felfüggesztését is úgy tervezték, hogy tökéletesen kezelhető és agilis legyen, akár versenypályán, akár aszfalton. Az EJ20 motor mellett az autó híres volt a szoros 5 sebességes manuális váltójáról, amely lehetővé tette a vezető számára, hogy teljes mértékben kihasználja a motor erejét. A Recaro ülések, az AP Racing fékrendszer és a Bilstein felfüggesztés mind hozzájárultak a versenyképességhez, és az autó imázsát is igazi sportautóvá formálták.

Az autó főbb adatai
További információ

Adatok az autó motorjáról, tejesítményéről, nyomatékjáról és maximális fordulatszámáról

Motor
  • Típus:   2.0 literes turbós 4-hengeres, EJ20
  • Teljesítmény:   280 lóerő
  • Nyomaték:   353 Nm
  • Maximum fordulat:   6,500 rpm
Váltó 5 sebességes manuális
Hajtás Összkerékhajtás (AWD)
Tömeg 1350 kg

A Subaru Impreza WRX nemcsak a ralisportban szerzett komoly sikereket, hanem a Mitsubishi Lancer Evolution riválisaként az autósport iránti elkötelezettség és a JDM kultúra egyik legismertebb autójává vált

Előző