Az F1 a motorsport csúcsa. A legjobb versenyzők (elméletben), a leggyorsabb autók, a legjobb versenypályákon. Leggyorsabb, legelitebb, leglátványosabb, leg-leg-leg. 1950-ben indult a sorozat Angliában, egy repülőtéren, mára a reptér elvesztette repülési funkcióit, viszont versenyeket azóta is minden évben tart. Az immáron 75 éves sorozat hamar kiérdemelte méltó helyét, mint a legnevesebb sorozat, kiemelten fontos figyelmet fordítva a technológiai fejlődés lekövetése helyettt annak vezetésére.
Az innováció vezetéséből következően rengeteg különböző szabályrendszeren ment már keresztül a sorozat. A 60-as évek végén megjelentek a szárnyak, 70-es években különböző kreatív megoldásokkal próbálkoztak csapatok (6 kerekű autó, hátsó turbinás autó). Televízióban is ekkortájt kezdték el rendszeresen adni a sorozat futamait. Habár az első közvetített futam az 1953-as Brit Nagydíj volt (Angliában természetesen, a magyar közvetítésre még évtizedeket kellett várni), a futamok nagy részét nem teljesen adták, csak az első pár kört és a befutót. Az 1979-es szezonnal kezdődöttt meg az a változási folyamat amely során a futam részletekből eljutottunk a teljes futam, indőmérő, szabadedzések, sőt a Sky F1 még az előszezoni teszteket is közvetíti évről évre. A 80-as évek sok szempontból az F1 aranykorának tekinhető. Niki Lauda visszatérése és bajnoki címe, Nelson Pique felemelkedése, Prost, Mansell, Senna mind a 80-as években váltak ismertté. Technológiailag a motorok évtizede volt. V12, V10, V8 és V6 is pályán lehetett, csak az évtized végére értkeztek a komolyabb szabályozások. A 90-es évek meghozták a ma már jól megszokott nagy tengelytávval rendelkező autók első változatait, a 2000-es években betiltották a tankkolást (sok más dolog mellett), a 2010-es években megérkezett a hibrid (bár ne tette volna, 2014 óta már nem az igazi az autók hangja). 2022-ben 30 év után visszatért a groundeffect, 2026-ban pedig ismét komoly szabályváltozások értkeznek. Az új szabályrendszer egy hosszú ideje tartó problémát próbál orvosolni, a pályán történő csaták fokozatos csökkenését.
A 2026-os szabályváltozásokról további információk találhatóak itt
Az F1 és a MotoGP sok közös tulajdonsággal rendelkezik. A MotoGP a motorozás csúcsa, a kétkerekű királykategória. A MotoGP-t nem mindig így hívták, 2002-ben jött létre hivatalosan a sorozat, a 4 ütemű motorok bevezetésével, az 500cc (500 köbcentis motorblokkra utalva) jogutódjaként. Habár nevében a sorozat csak 22-23 éves, gyakorlatban a motorozás királykategóriájának első éva még az F1-et is megelőzte 1 évvel.
Az ötvenes években a 2 ütemű motorok domináltak, majd a 60-as években kezdődött meg a valódi innováció a szénszálas alkatrészek, fejletebb felfüggesztések elterjedésével. A sorozat ekkor kezdett egyre nagyobb nemzetközi érdeklődésre szert tenni. A 90-es években érkeztek meg az első négyütemű motorok, na meg a legendák, Mick Doohen, Kevin Schwantz és egy bizonyos Valentino Rossi. Rossi 1990-es évek végén kezdte meg kivételes pályafutását, amely egészen 2021-ig tartott. 9 világbajnoki cím, rekord mennyiségő győzelem, 199 dobogó, a statisztikák magukért beszélnek. A 2000-es évek elején a 4 ütemű motorok átvették az uralmat, az 500cc eltűnt, helyét átvette a MotoGP. Az elkövetkezendő 15 évet 4 név dominálta le: Valentino Rossi, Casey Stoner, Jorge Lorenzo és Marq Marquez. Talán soha nem lesz 4 ennyire különleges versenyző a mezőnyben, főleg nem egyszerre. Habár Stoner, Rossi és Lorenzo már visszavonult, Marquez 4 sérülésekkel és technikai hátránnyal teletűzdelt szezonok után úton van a 9. világbajnoki címe felé.
2019 óta MotoGP-ben is egyre nagyobb és nagyobb szerepet kapnak a szárnyelemek, az aerodinamika. 5 év alatt ez meg is tette hatását, a mezőny több másodpercet gyorsult. Viszont ennek a gyorsulásnak megvan a sötét oldala is, a motorok annyira hatékonyak kigyorsításon, hogy nehezen lehet előzni. Mindemelett a dirty air is egyre nagyobb hatást gyakorol a követhetőségre, ezért a 2027-es szabályrendszer ezeket a problémákat próbálja meg kiküszöbölni.
A 2027-es szabályváltozásokról további információk találhatóak itt