motogp logo

MotoGP

fim logo

A szabályváltozást megelőző események

A MotoGP történelme során az aerodinamikai elemeknek jóval kisebb szerepe volt, mint az F1-ben. Itt is léteztek szárnyelemek, de sokkal kevésbé fontos részei voltak a motoroknak, mint a négykerekűek királykategóriájában. Ez a helyzet 2015-ben változott meg. A Ducati volt az első csapat, amely különböző szárnyelemeket szerelt motorjára.Ezután a szabályalkotók éveken át próbálták visszaszorítani az aero elemek elterjedését, de a gyártók a tempó oltárán kiskapukat, szürke zónákat kihasználva próbáltak tempót találni az aerodinamika felhasználásával. Ezt a küzdelmet végül a gyártók nyerték meg, a szárnyelemek domináns részei lettek a motoroknak, elég csak a képen látható két Yamahát összehasonlítani. Ezzel a fejlődéssel viszont nemcsak a kanyartempó növekedett, hanem egyre inkább felütötte a fejét a dirty air. Míg 2018-ban a szélárnyék ellensúlyozta a dirty airnegatív hatásait, addig ez 2024-re már megfordult. A követhetőség – amiben a motorversenyzés kiemelkedő volt a négykerekű versenyzéssel szemben – fokozatos romlásnak indult, az előzések és csaták száma jelentősen csökkent az évek alatt.

aeroWingsYamaha2014-2018

Ebben nemcsak az aerodinamika térnyerése játszott szerepet, a ride-height és a holeshot device-ok miatti egyenértékű kigyorsítások, az első gumik túlmelegedése egy másik motor mellett, valamint az átgondolatlan és rosszul implementált első guminyomásra vonatkozó szabályok is nagyban hátráltatják a pályán történő izgalmak kialakulását.

A 2027-es szabályok ezeket a problémákat hivatottak megfékezni. Az aerodinamikai elemeket visszavágják, a motor teljesítménye csökken, ezzel az abszolút tempó is vissza fog esni, azaz fizikailag több helyük lesz a motoroknak előzniük. Ezen felül a 21. század tipikus PR buzzword-ök se maradhatnak ki, az új motorok fenntarthatóak lesznek, zöldek, innovatívak és biztonságosak. Ezzel önmagában természetesen semmi probléma sincs, de azért amikor a sorozat kérdés nélkül utazik el arab olajországokba szezonyitót tartani elég pénzért, kicsit álszent módon hatnak ezek az üzenetek.

Mi változik?

2027-es szabályváltozások nagyvonalakban
Motort érintő változások
Technikai adatok a motorra vonatkozóan
Év 2025 2027
MOTORBLOKK, ÜZEMANYAG
Motor 1000cc 850cc
Blokkok száma 7/év 6/év
Üzemanyagmennyiség (futam) 22 liter/futam 20 liter/futam
Üzemanyagmennyiség (sprint) 12 liter/futam 20 liter/futam
Alapanyagok 40% fenntartható 100% fenntartható
Hengerfurat 81 mm 75 mm
Kasznit érintő változások
Technikai adatok a vázra vonatkozóan
Év 2025 2027
VÁZ
Fejidom szárnyelemei 600mm 550mm
Motor hátulsó magassága 1250mm 1150mm
Minimumsúly 157 kg 153 kg

Erőforrás, hajtáslánc, váltó

Az új szabályrendszer egyik fontos pontja a motorblokkot érintő változások. Az eddigi motorblokkok megmaradnak, továbbra is 4 ütemű, 4 hengeresek lesznek, ezeket hengereket sorban vagy v alakban helyezhetik el a csapatok. A tengelyfurat átmérője 6 mm-el csökken, a szabályok az eddigi 1000cc helyett 850köbecentiben maximalizálják a motorok hengerűrtartalmát. Az eddigi 7 blokk/év 6-ra csökken, a D koncessziós csoportba tartozó csapatok kétextra motort használhatnak. Ha a naptártovább bővülne a jelenlegi 20 futamról, a csapatok ismét 7 blokkot használhatnának alapesetben.

Az üzemanyagtartály mérete 10%-os csökkenésen megy keresztül. A szabályalkotók célja a biztonság növelése, a végsebesség csökkentésével (Mugello-i célegyenes végén a jelenlegi motorok 360 km/h-t is elérhetnek). Emellett a MotoGP relevanciáját is szeretnék növelni az utcai motorok fejlesztése szempontjából, valamint fenntarthatóbb és környezetbarátabb irányba kívánják terelni a sportot. Ennek egyik eszköze – a csökkentett teljesítményű motorok mellett – a 100% szintetikus üzemanyag bevezetése.

Az egy szezon során használható áttételek száma 16-ra lesz korlátozva, négy különböző áttételi arány lehetőségével kiegészítve.

Váz

A fejidomok szélessége 50mm csökken, pozíciójuk 50mm hátrébb kerül, valamint a fejidom szárnyelemein kívüli egyéb aerodinamikai kiegészítők szűkölni fognak. A motor hátuljának maximális magassága 100mm csökken.

Ezen kívül az eddig homologizált motorrészeken felül a versenyzők mögötti aerodinamikai elemek is ellenőrzés alá kerülnek, évente egyszeri fejlesztés lehetőségével.

A ride-height illetve holesot device-ok ismételt betiltásra kerülnek.

A minimumsúly 153kg-ra redukálódik 157-ről.

koncessziók

2027 elején minden csapat visszakerül a B kategóriába. Az év közepén (június környékén) a koncessziós rangokat újraosztják.

GPS

Minden szabadedzés, időmérő, sprint és verseny után a csapatok GPS-adatait megosztják egymás között. Ezek az adatok tartalmazzák a fékpontokat, gyorsulásokat, végsebességeketés kanyarsebességeket.

MotoGP 2027 után

A MotoGP hivatalos csatornájára feltöltött videó a szabályváltozásokról
Teljes videóleírás

The world's most exciting sport begins a new era in 2027, with new technical regulations designed to make the sport even better than ever. ((eközben a videó képi anyaga gyors vágóképeket tartalmaz versenyekről, illetve a nagyvonalú célokat írják ki (new bikes, safe, more spectaculer, more sustanaible, more entertaining, more overtaking, more MOTOGP than ever)) Welcome to the future of MotoGP. First, the engines: with the goal of improving both safety and sustainability, the size of the engines will be reduced from 1000cc to 850cc. This will decrease top speed and increase mileage. The maximum bore will reduce from 81 to 75 millimeters, which will also reduce performance, making the engines more road-relevant while keeping the aspects that make MotoGP as spectacular as it is. To make the sport even more efficient, the maximum number of engines allowed per rider in a season will also reduce from 7 to 6. Fuel tank capacity becomes more efficient, reducing from 22 liters to 20 and from 12 to 11 for the sprint. This goes hand in hand with the new era of 100% sustainable fuel that will power MotoGP from 2027, when it increases from the minimum of 40% we’re racing with in 2024. (miközben ez a szöveg megy, a fentebbi képen is látható renderelt testmotoron mutatják be különböző x-ray animációkkal az éppen tárgyalt elemeket) These sustainable fuels will be derived from biosources or synthetic sources. Aerodynamics will be further controlled, and their negative effects minimized. The width of the front fairing will go down to 550mm from 600, and the nose will be pushed back 50 millimeters, reducing the effect of aero where it matters, on the straights and in the braking area, creating even closer racing with even more overtaking. At the back, aerodynamics behind the rider will be part of the homologation, and the teams will only be allowed to update that once per season to control costs. All ride-height and holeshot devices will be banned, controlling performance, increasing safety, including race starts. This will give even more importance to the skill of each rider and increase overtaking, just as the changes in aerodynamics focus on the sport. Even safer, even closer. To level the playing field even further, GPS data from all riders will be available to all teams after each session, providing data and the opportunity to progress for even the less-performing teams and riders. At a controlled cost, this can improve safety and increase the level of insight for fans. MotoGP 2027: safer, more sustainable, and more spectacular than ever before.