A világ leggyorsabb autói

A legnagyobb végsebességű szériaautók

A toplista

Bevezető

A világ leggyorsabb autója címke szélvédőre tapasztásával sokan szeretnék magukat egy mérnöki csodák sorából álló lista csúcsára pozicionálni. Különösen így van ez a második világháború befejezése után felszabadultan a dolce vitát ünneplő évtizedtől. Talán az autós lapok olvasói sem mind tudják, hogy egy V8-as blokkal szerelt, akkoriban kimondottan karcsú, spanyol sportkocsi kezdte a trónon ezt a bő 70 évnyi presztízsharcot. A V8-as blokkal szerelt Pegaso Z-102 1953-ban elképesztőnek számító 243 km/órás tempót volt képes tartani egy rövidke ideig, amivel a világ leggyorsabbjának számított akkoriban. Álljunk is meg egypár másodpercre és gondoljunk bele, mennyire brutális a kontraszt a Rákosi-korszak Magyarországának autóparkjával, Warszawa M20-asok és Púpos Wartburgok egészen minimális számban pöfögtek idehaza, egy évtizeddel a 601-es Trabant megjelenése előtt jártunk akkortájt.


1. Bugatti Chiron Super Sport 300+

A Bugatti Chiron Super Sport 300+

A Bugatti Chiron Super Sport 300+

Adatok

Súgó

Ez a táblázat az autó adatait írja le.

Sebesség 490,5 km/h
Időpont
Helyszín Ehra-Lessien, Németország
Teljesítmény 1500 lóerő

A német központú VW-csoport által újraélesztett francia márka létének szinte egyetlen célja a mindenek felett állóság volt. A 2017-ben bemutatott Chiron eddigi 9 változatából a 300+ jelzésű a 300 mérföld/óra átlépésének képességére utal. A leggyorsabb Bugattin a leginkább látványos differencia az aerodinamikai előnyöket jelentő megnyúlt farrész. Természetesen a miniszériás Bugattik között is létezik hierarchia: a csúcson a mindenkori Super Sport változat áll, amely az idén már 92 éves Type 55 Super Sport óta ugyanazt a receptet követi: pluszteljesítmény, megnövelt sebesség, még igényesebb kidolgozás. Volt egy EB 110 Super Sport (1993), majd Veyron 16.4 Super Sport (2010), aztán jött 2021-ben a Bugatti Chiron Super Sport. Ennek az első változata már 2019-ben megdöntötte a márka sebességi csúcsát, elsőként lépve át a 300 mérföld/óra (480 km/óra) határt, méghozzá nem is kevéssel: 490,5 km/órát mértek az autónál. Az 1600 lóerős, nyolcliteres, W16-os motornál komoly változtatásokra volt szükség. Átdolgozták a turbófeltöltőt, az olajpumpát, a hengerfejeket, a szelepvezérlést, a sebességváltót és a tengelykapcsolót. A maximális fordulatszámot 6800-ról 7100/percre emelték, ezzel párhuzamosan az 1600 Nm nyomatéki csúcs nem 2000 és 6000/perc között érhető el, hanem egészen 7000/percig rendelkezésre áll.


Hennessey Venom F5

Adatok

Súgó

Ez a táblázat az autó adatait írja le.

Sebesség 484 km/h
Időpont
Helyszín Florida, USA
Teljesítmény 1817 lóerő
A Hennessey Venom F5

A Hennessey Venom F5

Az örök amerikai versenyző a jó öreg és mindörökké elpusztíthatatlan V8-assal, amely az európai riválisokhoz képest meglehetősen hagyományosnak tűnő hiperautóban 6,6 literes, dupla turbós. Maximális teljesítménye 1817 lóerő, a csúcsnyomatéka 1617 Nm. A Hennessey az egyik olyan – meglehetősen nagyzolva kommunikáló – amerikai márka, amely termékének éppen aktuális végsebessége mellé rendre odabiggyeszti, hogy szerintük tud ez azért gyorsabban is menni, és persze dolgoznak már az ügyön. Tőlük többször talán senki nem mondta ki az elmúlt évtizedben: céljuk a 300 mérföld/óra átlépése. Most már ott vannak. Persze, tud ez ennél többet is.


3. SSC Tuatara

Az SSC Tuatara

Az SSC Tuatara

Adatok

Súgó

Ez a táblázat az autó adatait írja le.

Sebesség 457 km/h
Időpont
Helyszín Nevada, USA
Teljesítmény 1750 lóerő

331 mérföld/per óra – kürtölte világgá pár éve az SSC (amely a Shelby SuperCars rövidítése) egy videóval együtt, hogy ennyit megy a Tuatara (amely két mérés átlagaként 508,7 km/órát jelent). Aztán nem sokkal később ki tudja, mit jelentő GPS-hibára hivatkozva törölték ezt az eredményt, jelenleg 286 mérföld/per óra a hivatalosan rögzített végsebessége a 0,279 légellenállási együtthatójú járműnek, melynek ebben a társaságban egyértelmű különlegessége a „tágassága”, állítólag két 195 centis ember elfér a kevlárkabinban sisakkal a fejükön. A Sport és Track módok között nemcsak a hasmagasság, de a futómű feszessége is változik, de képes 40 mm-rel megemelni az elejét, ha például fekvőrendőrön kell áthajtani. A Tuatarában 5,9 literes, V8-as motor dolgozik, két turbófeltöltővel. A teljesítménye E85-ös üzemanyaggal 1750 lóerő (hagyományos üzemanyaggal valamivel több mint 1300) és képes nagyjából 2,5 másodperc alatt 100-ra gyorsítani az autót. A gyártó egyébként a modell bemutatásakor azt közölte, hogy végsebessége 483 km/óra. Ez a szám pörgött elsőként az autó körül.

Videó az autóról

A videó leírásának megtekintése

A videó azt mutatja be, amikor az autó 2022-ben megdöntötte az akkori sebességrekordot. Az első pár másodpercben egy űrsikló látható a képen, a képernyő alján pedig Space Florida kilövőállomás neve és a dátum: olvasható. Ezt követően azt láthatjuk, ahogy az autót kiemelik egy konténerből, miközben egy férfi hang a következőt mondja a háttérben: Valóban nagy a verseny, amikor több cég is próbálja elérni a 300 mérföld per órás célt. Ezt követően Robert Mitchell ezt modja: Ez már sokkal több, mint egy műszaki történet, lett neki egy emberi oldala is, ahogy egy csapat megpróbál viszajönni egy nagyon mély pontról és elérik, hogy legyen egy autójuk, ami tudja a 300-at. Közben a háttérben különböző szögekből mutatják, ahogy a csapat dolgozik az autón. Robert így folytatja: Mostmár egy olyan helyzetben vagyok, hogy bízok a csapatban, bízok a válaszaikban, amikor kérdezek tőlük valamit, mert sose kell várni egy válaszra. Ez valószínűleg az egyetlen rekord, ahol egy külső ember hozáférhet az összes adathoz, és az autó minden egyes apró részletéhez. Ezután Mitchell Townsend, az egyik versenyszakértő a következőt mondja: Több egységet is tettünk az autóba, így két fajta felszereléssel is tudjuk igazolni az adatokat. Van videó, külső és belső antenna is az autón, hogy több forrásból is tudjunk adatot szerezni és biztosra mehessünk, hogy tényleg annyival megy, amennyivel. Ezt követően azt láthatjuk, ahogy a pilóta beszáll az aoutóba, majd elindul a kifutópálya végéről. Belülről nézhetjük végig, ahogy az autó 295 mérföld per óráig gyorsul, majd lelassul és visszafordul. Ezek után a következő mondatok hangzanak el: Volt egy 295-ös próbálkozásunk. Szerintem a 295 egy nagy eredmény, de szerintem nagyon közel van. Ez az autó a 300-at is tudná. A gyorsulás szempontjából nagyon gyors, a leglenyűgözőbb számomra az volt, hogy 5., 6., 7. sebességben is jól gyorsult. Nem láttam még utcai autót, ami hasonlóan gyorsult volna; már-már a versenyenyautókhoz közelít, amikor ilyen jól gyorsulnak magasabb sebességekben is. Ezután egy külső kamerából láthatjuk, ahogy az autó nagy sebességgel száguld a kifutópályán. Ezt követően pedig ismét Robert szólal meg: Láttam videókat más autókról, amik ezen a területen versenyeznek, szerintem a gyorsulás 250, 260, sőt 280-nál, ez a leggyorsabb autó amit láttam. A gyorsulás is megvan, a végsebesség is megvan, szerintem ez az egyetlen autó ami biztosan tudja a 300-at, főleg ilyen rövid távon és nem látok semmi mást, ami bebizonyította, hogy ezen a ponton van. A videó végén elhalad a képen az autó, majd egy link látható, ahol exkluzív tartalmakat lehet felfedezni: www.theworldsfastestcar.com