Játékok Bemutatása

A mitológiai elemek integrálása egy játékba számos kreatív és technikai döntést igényel. A fejlesztőknek nemcsak az adott mitológia narratív aspektusait kell figyelembe venniük, hanem a játékmeneti mechanikákhoz való illeszkedést is. Egyes esetekben a mitológia hűséges ábrázolása segíthet a mélyebb élmény megteremtésében, míg máskor a változtatások szükségesek a gördülékenyebb játékélmény érdekében.

GOD OF WAR (2018)

GOD OF WAR (2018)

GOD OF WAR (2018)

Akciójáték és skandináv mitológia

(Steam oldal)

A Santa Monica Studio *God of War (2018)* játéka egy új kezdetet jelentett a sorozat számára, amely korábban a görög mitológiára épült. A fejlesztők döntése, hogy Kratost a skandináv mitológia világába helyezik, lehetőséget adott egy érzelmileg mélyebb és realisztikusabb történet kibontására.

2018 God of War videójáték egy képe
  • Mitológiai újraértelmezés: A fejlesztők számos mitológiai elemet átalakítottak a történet és a karakterek érdekében.
  • Földhözragadtabb narratíva: A skandináv világ nem csak egy mitológiai díszlet, hanem szerves része a történetnek.
  • Kamerakezelés és harcrendszer: A közeli kameraállás és a taktikusabb harcrendszer hozzájárult a személyesebb élményhez.
Videó leírása képernyőolvasóknak

A videó sötét, havas erdőben kezdődik. Kratos, egy izmos, szakállas férfi, lassan előlép az árnyékból. Fia, Atreus, mellette áll, íjat tartva. Hátukon fegyverek. A jelenet lassan vált, miközben mély, kórusos zene szól. A következő jelenetben Kratos és Atreus együtt haladnak előre egy veszélyes világban. Szörnyek és ellenségek támadnak rájuk: egy hatalmas troll, farkasszerű lények és repülő szörnyek. Kratos baltájával harcol, míg Atreus nyilakat lő. A harc közben apa és fia együttműködnek: Kratos erőből támad, Atreus taktikusan segít. Egy ponton Atreus mögé bújik Kratosnak, miközben az védi őt a tűz elől. A mozdulatok koreografáltak, filmszerűek. A végén Kratos szigorú, de gondoskodó hangon beszél fiához, majd egy hatalmas csapással legyőzi az utolsó ellenséget. A képernyő elsötétül, és megjelenik a „God of War” logó, alatta a „Only on PlayStation” felirattal.

HADES

HADES

HADES

Roguelike és görög mitológia

(Steam oldal)

A Hades egy roguelike akciójáték, amelyet a Supergiant Games fejlesztett. A játék a görög mitológiára épül, és Zagreus, az alvilág urának fiának történetét követi, aki próbál megszökni Hádész birodalmából. A roguelike műfaj szempontjából zseniális választás volt a görög mitológia, hiszen annak ciklikus szerkezete tökéletesen illik az újrapróbálkozásra építő játékmenethez.

A játék nem csupán vizuálisan és atmoszférikusan merít a görög mítoszokból, hanem a narratív szerkezetét is ezekhez igazítja. Az istenek közötti intrikák, a halál utáni újjászületés és az alvilág szabályai mind-mind szerves részét képezik a mechanikáknak.

Hades videójáték borítója
  • Mitológia és roguelike mechanikák összhangja: A karakterek minden halál után új szövegekkel reagálnak, ami elmélyíti a történetet.
  • Interaktív istenek: Az istenek nem csak NPC-k, hanem aktív segítők és befolyásoló tényezők.
  • Gyors, stratégiai harcrendszer: A változatos fegyverek és képességek miatt a játék folyamatosan új élményt nyújt.

A Hades egy nagyon sokakat megmozgató játékká nőtte ki magát és a folytatása is készülőben van, de a fejlesztése sok változtatást és újragondolást követelt. A következő videó a játék elkészülését járja körbe, amely angol nyelven megtekinthető:

SMITE

SMITE

SMITE

MOBA és multimítológia

(Steam oldal)

A Smite egy harmadik személyű MOBA (Multiplayer Online Battle Arena) játék, amelyben különböző mitológiák istenei csapnak össze egy arénában. Az egyedisége abban rejlik, hogy a játékosok nem egy madártávlati nézőpontból irányítják a karaktereiket, mint más MOBA-kban, hanem közvetlenebb, TPS (third-person shooter) perspektívából.

A Smite nagy népszerűségre tett szert azzal, hogy a játékosok mitológiai alakokat irányíthatnak, de a mitológia szerepe itt inkább vizuális és dizájnbeli, mint narratív. Az istenek egyedi képességeket kaptak, amelyek részben reflektálnak a mitológiai hátterükre, de sok esetben ezek inkább a játékmeneti balansz érdekében lettek módosítva.

Smite játék borítója
  • Mitológiai karakterek egyensúlyozása: Az isteneket úgy kellett megtervezni, hogy mindegyik játszható és kiegyensúlyozott legyen a többiekhez képest.
  • Vizuális inspiráció: Bár a karakterek nevei és alapvető jellemzőik a mitológiákból származnak, sok esetben jelentősen át lettek alakítva a játékstílus miatt.
  • MOBA-játékmenet: A csapatalapú harc és az arénastílus miatt a mitológia inkább háttérelemként szolgál, mint központi narratívaként.

Összegző tábla

Összegző táblázat
Összegző táblázat
Kritérium God of War Hades Smite
Kapcsolatok Harc és narratíva összhangban Újrapróbálkozás és történet összefonódása Inkább vizuális inspiráció
Pontosság Szándékos változtatások a történet érdekében Hűen ábrázolt istenek Egyes karakterek mitológiaidegenek
Egyensúly Filmes megközelítés, realisztikus világépítés Tempós és interaktív mitológiai élmény MOBA szabályokhoz igazított karakterek

Inspirációs Források és Más Mitológiai Játékok

  • Assassin’s Creed: Valhalla – A viking kultúra és skandináv mitológia egy történelmi keretbe ágyazva.
  • Immortals Fenyx Rising – Könnyedebb, humorosabb feldolgozása a görög mitológiának, nyílt világú felfedezéssel.
  • Age of Mythology – Stratégiai játék, amely több mitológiát is kever, kihasználva azok egyedi tulajdonságait.
  • Black Myth: Wukong – A kínai mitológia feldolgozása akció-RPG formájában.