A játék fokozatosan elterjedt Perzsiában, ahol a shatranj néven ismerték, és jelentős változásokon ment keresztül. A perzsa változatban már létezett a király és a királynő, valamint a gyalogosok előrehaladása, de a szabályok még nem voltak olyan kifinomultak, mint a mai sakkban. A muszlim világ terjedésével a játék eljutott a Közel-Keletre és Észak-Afrikába, ahol újabb változtatások történtek, ami alapját képezte a későbbi sakkfejlődésnek.
A sakk Európába a 9. és 10. század körül érkezett, főként a mór hódítások révén. Az itt alkalmazott szabályok fokozatosan alakultak át, és a 15. század végére a mai sakk előfutárának tekintett változatra emlékeztetett. Ekkor jelentek meg a ma is ismert lépések: a királynő ereje jelentősen megnövekedett, és a gyalog előre két mezőt léphetett a játék elején, ami gyorsította a játékot.
A sakk nemcsak egy szórakoztató játék, hanem a gondolkodás és a stratégia művészete is, amely komoly intellektuális kihívásokat jelent a játékosok számára. A számítógépes sakk, és különösen a mesterséges intelligencia fejlődése az 1990-es években, amikor is Deep Blue legyőzte Garry Kasparovot, új dimenziókat nyitott a játék számára. Ma már a sakk világszerte elterjedt, és online platformokon is rengeteg ember játssza, miközben a versenysakk a legtehetségesebb játékosok számára egy nemzetközi karriert kínál.