GRAVITY FALLS

Kódok a sorozatban

A helyettesítő rejtjelek közé tartozik az A1Z26 rejtjel, amely egy egyszerű módszer a titkosításra és visszafejtésre. Ebben a rendszerben minden betűhöz egy szám tartozik az ábécében elfoglalt helye alapján, így például az A az 1-es, a B a 2-es, a C pedig a 3-as számot kapja, és így tovább a Z betűig, amely a 26-os értéket viseli. Számos más titkosítási módszer, amelyet a Gravity Falls sorozatban használnak, ezen a rejtjelen alapul, és további matematikai műveletekkel egészül ki. A dekódolás során ezeknek a műveleteknek az ellenkezőjét kell alkalmazni.

A Gravity Falls-ban használt Caesar-rejtjel, amelyet eltolásos rejtjelként is ismernek, egy +3 vagy -23-as eltolással működik. A titkosítás során először az A1Z26 rejtjelet alkalmazzák, majd a kapott számhoz +3-at vagy -23-at adnak hozzá moduláris összeadás segítségével. Ez azt jelenti, hogy ha például az 1-es értékhez -3-at adunk, akkor az eredmény 25 lesz. A végső lépésben a módosított számot visszaalakítják az A1Z26 szerint egy betűvé. A visszafejtés ugyanezen a logikán alapul, de fordított irányban történik: -3-at vagy +23-at kell hozzáadni a számértékhez. Például az A betű így X-ként dekódolható.

Az Atbash-rejtjel a Caesar-rejtjelhez hasonló módon működik, de nem egyszerű eltolásokat alkalmaz, hanem az ábécé teljes tükrözésével ér el titkosítást. Az A1Z26 helyett itt egy olyan számozási rendszert használnak, amelyben az értékek -13-tól -1-ig, majd 1-től 13-ig terjednek, miközben -1-gyel megszorozzák az eredményt. Másképpen fogalmazva, az ábécét egyszerűen megfordítják, így például az A betű Z-re, a B betű Y-ra, a C betű X-re változik, és így tovább.