Vászon
Az első lépésünk a program megnyitása után a vászon elkészítése lesz. Általában ezek méretét szabadon lehet állítani pixelben, centiméterben illetve más mértékegységekben.


Most kezded a digitális rajzolást, vagy már haladó művész vagy?
Akár most van először a kezedben stylus, akár már tapasztalt alkotó vagy, ezen az oldalon találhatsz tippeket, amelyek minden szinthez hasznosak.
Mielőtt belevágnánk a nagyjába, fontos, hogy megismerjük a környezetet, annak érdekében, hogy kényelmesen tudjuk használni a továbbiakban. Minden program és alkalmazás máshogy fog kinézni, ebből pedig következik, hogy minden eszköz máshol található meg.
Az első lépésünk a program megnyitása után a vászon elkészítése lesz. Általában ezek méretét szabadon lehet állítani pixelben, centiméterben illetve más mértékegységekben.
Amikor megkapjuk a vásznunkat, készen állunk az alkotásra. Az ecsetek fül alatt általában található számtalan ecset különböző kategóriákban, mind állítható méretekkel és atlátszósággal. (Illetve léteznek programok, amikbe még importálni is lehet ecseteket.)
A radír is hasonlóan működik, általában az ecset mellett található.
Vannak alkalmazások, amelyekben található elmosó toll, ez is hasznos funkció lesz alkotásunk során.
Ha felfedeztük ecseteinket, itt az ideje színt választani. Különböző színpaletták és színválasztó eszközök segítségével könnyedén megtalálhatjuk a tökéletes árnyalatot.
A digitális programok egyik leghasznosabb funkciója, hogy használhatunk rétegeket. Ez óriási segítség, hiszen különböző részekre fókuszálva tudunk a különböző rétegeken dolgozni.
A rétegeket szabadon tudjuk mozgatni, le tudjuk őket zárolni, hogy ne térjünk le a rétegről (Alpha lock), illetve tudjuk az átlátszóségot is beállítani.
Figyeljünk arra, hogy vannak olyan programok, amelyek limitálják rétegeink darabszámát.
Miután elkészítettük a rajzunkat, elérkezett az idő, hogy elmentsük. Ez az alkalmazástól függően eltérhet: míg egyes programok automatikus mentést végeznek, addig mások, mint például a Clip Studio, a hagyományos számítógépes mentési folyamatot alkalmazzák.
Érdemes játszani, ismerkedni a választott programunkkal, hiszen tele lehetnek olyan funkciókkal, amelyek segítőkészek lehetnek alkotásaink elkészítésében. Próbáljunk ki minden gombot, minden opciót egyszerű alakzatokon és idővel profik leszünk a programunk navigálásában.
A művészet egyik leghasznosabb technikája, hogy bármilyen komplex alakzat felépíthető egyszerű formákból (négyzetek, háromszögek, körök, testek), de mégis ritkán beszélnek róla.
Ebben a részben megnézzük, hogyan alkothatunk bármit alapformákból.
Az alapformákat először el kell sajátítanunk, hogy megfelelően tudjuk használni őket. Érdemes tradicionálisan lapra, grafittal kockákat, téglatesteket, köröket illetve hasonló alakzatokat. Ezek persze digitális formában is gyakorolhatók.
Volt már olyan, hogy megláttál egy nagyon érdekes tárgyat, tájat, ruhadarabot vagy esetleg valamilyen absztrakt formát? Fel kell ismernünk, hogy ezek mind felépíthetők könnyű testekből.
Az egyik legjobb példa az emberi test.
Itt látjuk, hogy a testünk lebontható különböző méretű hengerekre és téglatestekre. De ez persze használható egy könnyebb csendéletektől kezdve a komplex tájképekig mindenre.
Az elkészített alakzatokat össze kell kötnünk egy harmonikus, természetes alak érdekében.
A vázlatok alapvető lépések egy kész rajz elkészítésében. Ezekből akár többet is készíthetünk. Először csak egy körvonalat, majd a kisebb részleteket, majd akár árnyékokat, mintákat. Ez mind attól függ, hogy mit rajzolunk.
Itt jön nagyon hasznosan a rétegek funkció, hiszen a vázlataunkat tudjuk külön rétegekre rakni, majd a körvonalat, vagy színeinket egy újabb rétegre.
Elérkeztünk ahhoz a lépséhez, ahol mindenki saját stílusa fogja átvenni a tippek hasznosságát.
Vázlataink után rajzolhatunk körvonalakat a színek hozzáadása előtt. Ezek általában valamilyen sötét színből készülnek,de van olyan alkotó, aki színes körvonalat használ. Akik pedig a realizmust preferálják, lehetséges, hogy teljesen elhagyják a körvonalat, hiszen a világunkban nem igazán léteznek erős, sötét kontúrvonalak.
Itt egy videó amely szemek rajzolását segítí, alakzatok, illetve még más hasznos tippek használatával.
A művészet körében a színezés széleskörű, de egy pár alapvető pontban, a legfontosabb tippekkel fogjuk átnézni őket.
Az egyik elterjedt hiba kezdő művészeknél a nem megfelelő színek használata. Egy csodás rajzot nagyon könnyen "elronthatunk" rossz színezéssel.
Fontos, hogy olyan palettákat használjunk, ahol a színek között van reláció, még akkor is, ha szeretnénk különleges színeket alkalmazni. Ez a képesség idővel alakul ki, szóval ne csüggedj, ha rögtön nem fekszik a kezed alá.
Színezésnél előjönnek újra a rétegek. Érdemes különböző részeket vagy színeket elkülöníteni rétegekre, ezzel sokkal egyszerűbben tudunk árnyékolni, illetve ha valamit javítani kell, hasznos, ha bele tudunk nyúlni rétegenként.
Elérkeztünk rajzunk talán utolsó lépéséhez, amelyet sok művész alkalmaz. Az overlay-ek. Ezek olyan rétegek, amelyek a legfelső pozícióban helyezkednek el és óriási változásokat gyakorol a rajzunkra. Ezek lehetnek vignette-hatású rétegek, extra fények, fényforrás és az ellen-árnyéka ennek és még számtalan fajta, amely segíthet a környezetbe illeszkedéshez.