Autó és technikai szabályok
Autó dimenzió
A 2026-os szabályváltozások egyik célja az autók méretének csökkentése, hogy javítsák a
kezelhetőséget és elősegítsék a szorosabb versenyzést. A karosszéria rövidebb és keskenyebb
lesz, ami csökkenti a légellenállást és megkönnyíti az előzéseket.
Emellett az autók tömege is csökken, várhatóan legalább 30 kg-mal,
így könnyebben irányíthatók lesznek a kanyarokban.
Az F1 ezzel a változtatással egy agilisabb, dinamikusabb versenykörnyezetet szeretne megteremteni,
miközben a fenntarthatóságot és a hatékonyságot is szem előtt tartja.
Gumi
A 2026-os szabályváltozások a gumik terén is jelentős módosításokat hoznak.
Az új abroncsok kisebbek és könnyebbek lesznek, hogy csökkentsék
az autók tömegét és javítsák a kezelhetőséget.
A cél az, hogy a gumik:
- kevesebb hőt termeljenek,
- hosszabb élettartammal rendelkezzenek,
- csökkentsék a túlmelegedés és a gyors kopás problémáját.
Emellett az F1 továbbra is a fenntarthatóságra törekszik, ezért növelni fogják a gumikban használt
újrahasznosított anyagok arányát. Az új abroncsok várhatóan jobban illeszkednek majd a kisebb
és agilisabb autókhoz, fokozva a verseny izgalmát.
Aerodinamika
A 2026-os aerodinamikai szabályok egyik legfontosabb változása a DRS (Drag Reduction System)
eltörlése. A DRS eddig úgy működött, hogy a hátsószárny nyitásával csökkentette az autó
légellenállását, ami jelentős sebességnövekedést eredményezett. Azonban a DRS csak akkor
használható, amikor az előtted lévő autó legfeljebb 1 másodpercre van. A 2026-os szezonra
ezt eltávolítják, hogy a versenyzők más módon optimalizálják az aerodinamikai teljesítményt.
A DRS megszűnésével két új rendszer kerül bevezetésre:
- X-mode: módosítja az autó aerodinamikai elemeit, csökkenti a légellenállást,
- Z-mode: növeli a stabilitást a kanyarokban a biztonságosabb kanyarvételért.
Az alábbi videó szimulálja a fejlesztések működését.
A sidepod tervezésében is fontos változások történnek. Az új szabályok szerint a sidepodok
kisebbek és egyszerűbbek lesznek, hogy csökkentsék a
légellenállást, miközben a motor hűtése
és az aerodinamikai hatékonyság megmarad. Segítenek, hogy az autók még agilisabbak legyenek.
Az anyaghasználatban is fenntarthatóbb megoldások
jelennek meg, így csökkentve az F1 környezeti lábnyomát.
How New DRS System (X - Mode) Works on 2026 F1 Cars
Kattints a képre a videó megtekintéséhez a YouTube-on!
Videó részletes leírása - X-mode működése
A videó bemutatja, hogyan működik az új DRS-t kiváltó X-mode rendszer a 2026-os Forma–1-es autókban.
A videó egy szimuláció segítségével mutatja be az új X-mód működését a 2026-os F1 autókon.
Az Assetto Corsa szimulátorban készült felvételen egy F1-es autó látható, amely különböző pályaszakaszokon halad át,
miközben az X-mód és a Z-mód közötti váltásokat demonstrálják.
0:00-0:10 - X-és Z-mód -
A videó elején az X-és Z-mód tulajdonságait láthatjuk bekapcsolásuk esetén:
-
X-mód:
- több a maximális sebessége
- a pilóta a pálya bármely részén használhatja
-
Z-mód:
- a kanyarokban gyorsabbá teszi az autót
- több leszorító ereje van
0:11-0:24 -
A szimulációban az autó egyenes szakaszra érkezik, ahol a pilóta aktiválja az X-módot.
Ebben az üzemmódban a front- és hátsó szárnyak elemei megváltoztatják szögüket,
csökkentve a légellenállást és növelve a végsebességet.
0:24-0:35 - A következő kanyar előtt a pilóta visszakapcsol Z-módba,
amelyben a szárnyak visszatérnek eredeti pozíciójukba,
növelve a leszorítóerőt és javítva a kanyarodási képességet.
0:35-0:37 - A pilóta egy rövid egyenes szakaba ér ahol felkapcsolja az X-módot, így gyorsabb tud lenni.
0:38-0:50 - Kettő nagy kanyar következik, ahol a Z-mód biztosít gyorsaságot.
0:51-1:27 - Rövid egyenesek és hosszú kanyarok váltakozása következik,
ahol a pilóta felváltva használja az X-és Z-módot
1:27-1:34 - A pálya végéhez, azaz az utolsó egyenes szakaszhoz érünk,
ahol az X-mód teszi az autót gyorsabbá a célegyenesben.