B-Csoport Rali
Történelem

Történelem

Bár a B-Csoport hivatalosan 1982-től 1986-ig tartott, a története jóval korábban, 1977-ben, Németországban kezdődött. A Jörg Bensinger, egy mérnök aki az Audi autógyártónál dolgozott, egy katonai jármű teszten észrevette, hogy az összkerék meghajtású teherautók könnyedén haladtak át hasonlóan kemény terepen, mint amilyenen a rali világbajnokság gyakran versenyzett. Ekkor támadt az ötlete, hogy készítsen nagy teljesítményű járművet összkerékhajtással, amivel Audi a közutakon és rali versenyeken is tud nyerni. Az így elkészült autót, az Audi Quattro-t 1980-ban mutatták be, és 1981-ben debütált versenyeken. Bár az összkerék meghajtás jelentős tapadáselőnyt jelentett, a rendszer megbízhatatlansága, illetve a hozzáadott tömeg miatt nem volt azonnal sikeres. Audi 5. helyet ért el mindössze a gyártói bajnokságban 3 győzelemmel.

1982 és 1983 nagyban átmeneti évek voltak. Audi továbbra is nyert, bár 1982-ben a pilóták bajnoki címét Walter Röhrl Opeljéhez vesztették el, 1983-ban pedig a gyártói bajnoki cím Lancia-hoz került. Átmeneti éveknek nevezem ezeket, mivel a legtöbb autó a mezőnyben még a B-Csoport előtti időből származott kisebb-nagyobb változtatásokkal, hogy megfeleljenek az új szabályoknak. Audi sikereit látva más gyártók gőzerővel dolgoztak saját összkerék hajtásuk kifejlesztésén.

Audi első komoly kihívója 1984-ben érkezett egy látszólag apró, francia ferdehátú formájában. A Peugeot 205 utcai változata egy olcsó, fém és műanyag doboz 4 kerékkel egy motorral és pár üléssel. Viszont hiába is való az utcai autót említeni, mivel a versenyváltozat a nagyjáboli kinézeten kívül semmit nem tartott meg. Az autó nőtt 10 centimétert hosszban és szélességben is, a motor a csomagtartóba került, és körülbelül négyszer erősebb lett. Bár Peugeot későn érkezett, hogy a bajnoki címért harcoljon, az utolsó 4 futamból 3-at megnyert.

1985-ben és 1986-ban érkeztek további autók, mind Peugeot-hoz hasonlóan csak a formáját tartotta meg az utcai autónak. Ilyen autót épített Lancia, MG, Renault és Citroen. Ford úgy döntött, hogy nem is próbál úgy tenni, mintha utcai autót indítana, helyette legyártotta a minimum szükséges számú utcai autót, majd ezekből sokat azonnal neveztek is be rali versenyekre.

Audi Quattro hangját bemutató videó

A videó nem jelenik meg nyomtatásban

Peugeot 205 Dakar
Peugeot 205 T16 Dakar, az 1986-os Párizs-Dakar rali győztese

B-Csoport vége

A rali versenyzés ma is veszélyes, viszont a 80-as években az autók gyenge biztonsága, illetve az őrült szurkolók miatt több tragikus baleset is történt gyors egymás utánban. Emiatt az FIA, 1987-től lassabb, A-csoportos autókkal tartotta a rali világbajnokságot. Ezután B-csoportos autók különféle más autóversenyeken kezdtek megjelenni, köztük ralikrossz versenyeken, hegyi felfutó versenyeken, a Párizs-Dakar ralin és jelentős átalakításokkal, de pályaversenyeken is indultak.