Trabant 101 (avagy mindez röviden)
A Trabant létét és élményét humoros és jól érthető formában adja át az ismert humorista Lóránd Barnabás „Trabarna” alábbi videója.
Az összes kelet-német személyautónak az eredetét vissza vezethetjük egyetlen autóig, azaz egyetlen közös ősig. Ez nem más mint az 1939 és 1942 között gyártott DKW F8.
A háború után a zwickaui DKW gyár szovjet kézbe került. Ugyanakkor jóvátétel révén ebből a gyárból is elvittek szinte minden gépet és felszerelést, így egészen 1948-ig kellett várni, hogy Zwickauban újra beinduljon az F8 gyártása. Ez viszont újfent problémába ütközött, a DKW ugyanis nyugat-német kézben volt, így nem gyárthattak DKW autókat, hiába álltak rendelkezésre a gyártáshoz szükséges dokumentumok. A megoldás az IFA – Industrieverband Fahrzeugbau (Járműgyártó Iparszövetség) – képében érkezett. Így A DKW F8 újra gyártásba került Zwickauban, immár IFA F8 néven. Ez alá az új állami cég alá tartozott a teljes kelet-német járműipar.
Az IFA F8-at hamarosan az F9 váltotta, viszont ennek a gyártását átköltöztették a szintén szovjet kézre került eisenachi gyárba. A zwickaui gyárat megbízták egy új és olcsó népautó kifejlesztésével. Ez lett, a Trabantok tényleges őse, az AWZ P70. A zwickaui autógyár termékeire, csak a VEB Sachsenring 1957-es alapítása után hivatkozunk Trabantként. A P70-et váltotta az első tényleges Trabant, a P50 és a vele párhuzamosan futó 600-as. Ezeket váltotta a Trabant széria legsikeresebb darabja, a 601.
A zwickaui mérnököknek nem volt könnyű dolguk. Igen limitált forrásokból dolgozhattak – ennek köszönhető, hogy a Trabantok csak a vázukban tartalmaznak jelentősebb mennyiségű fémet -, illetve többször a kormánnyal is meggyűlt a bajuk. Mivel a Trabant számított az NDK „olcsó” népautójának, ezért az NDK kormánya ehhez a döntéséhez foggal-körömmel ragaszkodott. Nem számított, hogy a Trabant valójában mennyire egy elavult szerkezet, szinte semmilyen változtatást nem engedélyeztek. Így a 601 1989-ben is szinte ugyanaz az autó volt, mint 1964-ben. A kevés forrás a gyártásra is hatással volt. Nem tudtak elég Trabantot gyártani a kereslet kielégítésére, pedig a legyártott Trabantok száma összesítve eléri a 3 milliót. A szocialista országokban megszokott dolog volt éveket várni egy új autóra. Ez a Trabantra is vonatkozott. A kelet-németek jártak a legrosszabbul, náluk akár 15 év is lehetett egy új Trabant leszállítása. Pedig a gyár szó szerint a szomszédban volt.
Az ország egyesülése után még piacra dobtak, egy a 601 alapjára épülő, de korszerűbb típust, az 1.1-et. Azonban az új szabad piacon ez már nem volt elég, hogy megmentse a márkát.
Mindezek ellenére - habár ma már nincs Trabant - a gyár továbbra is létezik. A csődtől felvásárlás mentette meg. Ma a Volkswagen Csoport autói készülnek a gyártósoron.
A gyár mellett a VEB is átvészelte az időszakot. Ma új tulaj alatt Volkswagen autóhoz gyárt alkatrészeket HQM Sachsenring GmbH néven.
A Trabant létét és élményét humoros és jól érthető formában adja át az ismert humorista Lóránd Barnabás „Trabarna” alábbi videója.