Modellek

AWZ P70

Miután az F9 gyártását elköltöztették, Zwickauban hozzáláttak egy új autó tervezéséhez, az F8 alapjait használva. ez lett az 1955-ben gyártásba kerülő AWZ P70. Motorja az F8-ban is használt 2 ütemű, 2 hengeres 0.7 literes erőforrás. A háború utáni acél hiány következtében a P70 fa alvázra épült. Karosszériája a Trabantokból is ismert duroplaszt műanyag Már itt megjelentek a Trabantoknál is ismert változatok. Volt szedán, illetve kombi változat, azonban a P70-ből készült kupé is. 1959-ig több, mint 36 000 darab készült.

P70 elölről P70 hátulról P70 kombi P70 kupé

Trabant P50

1957-ben megérkezett az új, már Trabant nevet viselő Trabant P50. A motorja az elődnél kisebb, mindössze 0.5 liter. Teljesen új dizájnt kapott, illetve a váz is már fémből készült. Kapható volt szedán és kombi változatban. Eleinte egy autót csak egy színre festettek, de későbbi modellek már kaptak króm díszlécet, ami így lehetővé tette, hogy az autót egyszerre akár 2 külön színre fessenek. 1962-ig több, mint 131 000 darab készült.

Tranbant 600

1962-ben debütált, átmeneti modell. Szerkezete teljesen megegyezik a P50-nel, csupán motorikus a különbség. A 600-as már a nevével is utal a nagyobb 0.6 literes motorjára. 1965-ig több mint 106 000 darab készült

P50 elölről P50 hátulról P50 kombi 600-as motorja

Trabant 601

1964-ben jelent meg a Trabant széria legsikeresebb és legismertebb darabja. Nagy eséllyel ha kimondjuk hogy Trabant, másik modell eszünkbe se jut. Szerkezete teljesen új, csupán 0.6 literes motorját örökölte elődjétől. Ahogy elődei, kapható volt szedán és kombi kivitelben. Mindemellett kapható volt deluxe kivitelben, ami valamivel magasabb felszereltséget jelentett, illetve a tetőt más színt kapott, mint az autó többi része. Hycomat néven készült változat mozgássérültek számára is. A Hycomat kézi gázkarral és automata kuplunggal rendelkezett. Az alapmodellen nem kaptak helyet krómozott elemek, illetve az autó újra csak egy színű lehetett. Megjelenésekor bár még korszerűnek számított, sajnos az évtizedek alatt a mérnökök nem kaptak sok lehetőséget a fejlesztésre. Talán a legjelentősebb fejlesztése a modellnek, hogy 1984-től 12 voltos rendszert kapott, ami így lehetővé tette a vészvillogó és ablakfűtés beszerelését. Ezzel a modellel érték el a tényleges népautó státuszt, tulajdonképpen az NDK Volkswagen bogara. 1990-ig több, mint 2 800 000 darabot gyártottak.

601 elölről 601 hátulról 601 kombi 601-es motorja

Trabant 1.1

1990-ben került piacra az 1.1, mint a gyár utolsó próbálkozása. Neve az új 1.1 literes motorra utal. Habár az NDK felbomlott így a kormány többé nem szabott gátat a fejlesztéseknek, ugyanakkor pénzügyi támogatást sem nyújtott. Az autó tulajdonképpen egy alaposan modernizált 601, igaz, jócskán elkésve, így a modernizálás is már elavlultnak számított. A legjelentősebb változtatások, hogy a 4 sebességes váltó már nem kormány-, hanem botváltó, illetve az új, Volkswagen licensz alapján készült 4 hengeres 4 ütemű motor. Sajnos ez nem volt elég, hogy a szabad piacon harcba szállhasson a beérkező nyugati autókkal. Németországban szinte alig fogyott, a legtöbb Lengyelországban és Magyarországon talált gazdára. 1991-ig több, mint 39 darab készült.

1.1 elölről 1.1 hátulról 1.1 kombi 1.1-es motorja

Trabant Tramp/Kübel

1966-ban jelent meg a Trabant 601 Kübel, azaz Kübelwagen változata. Ez a kelet-német hadsereg számára kifejlesztett, ajtó nélküli és eltávolítható tetővel rendelkező kis méretű "terepjáró". Tulajdonképpen nem volt más, mint az NDK-s Jeep. 1978 civil használatra is elérhetővé vált Tramp néven. A Trampok főként Görögországban találtak otthonra, de nálunk is felbukkannak olykor.

Az 1.1-es Trabantból is készült Tramp változat, azonban ez még a 601-es Trampnál is ritkább, tekintettel léve arra, hogy az 1.1-est mindössze 1 évig gyártották. Kübelwagen prototípus is készült a típusból, viszont ez végül nem valósult meg.

601-es Tramp 1.1-es Tramp 601-es Kübel

Trabant 800RS

A 70-es, 80-as években a Vasfüggönyön belül is elkezdett növekedni az igény a versenyzésre, a sebességre. Elindultak a futamok, raliversenyek, melyeken a szocialista gyártók mérethették meg magukat. 1985-ben debütált a 800RS, ami a 601-es raliversenyre szánt változata volt. A 601-es motorját 771 cm³-re fúrták fel, ami így már 64 lóerős teljesítmény leadására volt képes. Emellett 5 sebességes váltót és bukócsövet is kapott. Mindezzel együtt is csak 630 kg-t nyomott. Végsebessége 160 km/h.

800 RS

Trabant prototípusok

A Trabant mérnökei rengeteg prototípust fejlesztettek ki az évek alatt, amik közül kevés jutott el addig, hogy megpróbálkozhassanak a megvalósítással. A mérnökök álmainak általában vagy pártutasítás, vagy gazdasági probléma vetett véget.

A 603-as egy igen ígéretesnek indult prototípus volt. A főleg exportra szánt autó, bár megtartotta a duroplaszt külső, korszerű felszereltséget kapott volna, illetve több motor opcióval lett volna elérhető. Ezek az opciók más gyártók licensze alapján gyártott motorok lettek volna. Névszerint a Skoda 1000MB 4 hengeres, 4 ütemű motorja, a Wartburg 3 hengeres motorja, illetve az NSU Wankel-motorja 1966-ra elkészült a dokumentáció, a gyártás 1969-ben indult volna, de ez sajnos soha nem történt meg. Az NSU licensz 1968-ban lejárt és a nyugat-német cégnek nem állt érdekében a hosszabbítás. Csehszlovákia megszállása következtében a Skoda is elállt a projekttől. Végül pártutasításra leállították a projektet. A 603-asból soha nem készült prototípus, csupán egy fa modell.

1973-ban kezdődött a 610-es fejlesztése. Közös projektnek indult a Trabant és a Wartburg között. A 610-es korszerű futoművet és Skoda motort kapott volna. A 2 ajtós változat Zwickauban, a 4 ajtós Eisenachban készült volna. 1974-ben az eisenachi fejlesztéseket leállítatták, majd 1979-ben Zwickauban is le kellett állni a munkálatokkal. Nagyjából 20 prototípus készülhetett, melyekből több fenn is maradt.

A történet végére egy kicsit boldogabb történet az 1.1E. Az 1.1E lényegében megvalósult, tekintve, hogy a Trabant 1.1 prototípusa volt. Igaz, jelentősen eltért a végleges formától. Az 1.1E nagyobb csomagtér ajtóval, illetve a megszokottól jelentősen eltérő orral rendelkezett. Az 1.1E-ből is van fennmaradó példány.

603 prototípus 610 prototípus 1.1 E prototípus

Motorikus információk

Trabant modellek adatai
Súgó

A táblázatban a különböző modellekre vonatkozó motorikus információk találhatóak.(Hengerszám, Lökettérfogat, Teljesítmény)

Modell Hengerszám Lökettérfogat (cm³) Teljesítmény (LE)
AWZ P70 2 684 22
Trabant P50 2 499 17
Trabant 600 2 594 23
Trabant 601 2 594 25.6
Trabant 1.1 4 1043 41